Jozef Kotulič

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Kamióny zatiaľ na slovenské cesty I. až III. triedy nepatria

... ak si myslíte opak, potom si odpovedzte na otázku, či by ste súhlasili s tým aby vám pár metrov od vášho domu, 365 dní do roka jazdili tanky....

Skôr ako začnem písať, chcem upozorniť na niektoré základné pojmy. Za kamión obyčajne považujeme nákladnú jazdnú súpravu, teda ťahač s prívesom alebo návesom.   Takáto súprava má povolenú  celkovú  maximálnu hmotnosť aj s nákladom  asi 40 ton a maximálnu povolenú dĺžku 18,75 metrov. Pre porovnanie vojenský stredný tank T-72 váži 41 ton. Nákladné motorové vozidlo je obyčajne trojnápravové nákladné vozidlo a toto má povolenú maximálnu hmotnosť aj s nákladom 25 ton a dĺžku 12 metrov.  http://jaspi.justice.gov.sk/jaspidd/vzory/31996L0053E1.pdf  Pritom klasický nákladný železničný vagón má dovolenú maximálnu hmotnosť 80 ton a dĺžku má 14 metrov. http://www.zoszvolen.sk/file.php?file=28

Možno, že už tušíte kam mierim.

1. Chcem ukázať na fakt, že asi žiadna naša cesta I. až III. triedy nie je stavaná nato, aby sa po nich preháňali vozidlá, ktoré  sú ťažké ako stredný tank. Najmä preto, že väčšina z týchto ciest má viac ako 50 rokov a vtedy o cestných nákladných jazdných súpravách s celkovou hmotnosťou 40 ton, len málokto chyroval. Preto  by zatiaľ mali týmto ťažkým kamiónom postačiť naše diaľnice a rýchlostné cesty, ktoré by takúto záťaž mali uniesť, lebo sa  s tým počítalo už pri ich výstavbe. Určite by sme takto na našich cestách mali menej dopravných nehôd s fatálnymi následkami a menej ľudí by zbytočne zomrelo.

2. Tiež sa môžem spýtať,  treba nám toľko ťažkých kamiónov ?  Na dlhšiu tranzitnú dopravu predsa máme železnice a na prepravu v rámci kraja, by nám mali postačiť klasické nákladné  autá.  No to by sme, ale nesmeli dovážať, napríklad aj základné potraviny nie, že z druhého konca republiky, ale až  z druhého konca sveta (kurence z Brazílie a podob.). Ona taká sebestačnosť v potravinách, by mala byť strategickou úlohou pre každú slovenskú vládu. Kde je napísané, že aj v ťažkých krízových dobách, nám nadnárodné spoločnosti dajú toľko základných potravín, koľko potrebujeme na prežitie ?  Nikde. Aj taká sliepka totiž potrebuje nejaký čas aby mohla znášať vajcia, a to už nehovorím o chove dobytka. Toto sa nedá zariadiť z večera na ráno. Ani na Slovensku.  Preto sa produkcia potravín musí aj rozumne dotovať. Dotujú všetky zodpovedné štáty, ktorým záleží na tom aby ich obyvatelia mali vždy primeraný dostatok vlastných potravín.  A tak by to malo byť na Slovensku. Tieto dotácie totiž ostanú na Slovensku, na rozdiel od dotácií do nadnárodných spoločností v automobilovom priemysle a logistike, ktoré z väčšej časti odchádzajú mimo Slovensko.  

3. Pritom táto republika si už najmenej raz vyskúšala ako funguje napríklad sebestačnosť vo výrobe základných potravín na vlastnej koži. Síce, bolo to ešte v ére socializmu, ale fungovalo to.  Napríklad každý spádový okres musel mať vlastnú produkciu mäsa ( kuracie, bravčové, hovädzie), mlieka, vajec, zemiakov  a obilnín ale aj nealko a alkoholických nápojov tak, aby v maximálne možnej miere pokryl spotrebu svojich obyvateľov. Jedným slovom aby bol sebestačný.  Ostatné druhy potravín z väčších vzdialenosti, sa dovážali ale predovšetkým po železnici. Nákladná automobilová doprava sa využívala takmer výlučne v oblastiach kde nebolo pokrytie železnicou. Argumentom môže byť aj taká skutočnosť, že jeden nákladný vagón uvezie náklad, ktorý inak  musia viesť dva kamióny (60 ton). Pritom jeden rušňovodič má za lokomotívou okolo 30 vagónov. Čiže jeden vlak tak nahradí 60 kamiónov a 59 vodičov.

4. Zákonite by tak bolo menej nákladných automobilov, tým by bola oveľa menšia hustota dopravy a samozrejme aj bezpečnejšie cestovanie po cestách.  Menej by sa znečisťovalo životné prostredie a neplytvalo by sa pracovnou silou a nerastnými surovinami. Ľudia v regiónoch by mohli ostať doma lebo by tam mali prácu aj bývanie. Dnes sú mnohé z týchto regióny na vymretie.

5. Samozrejme, že za všetku mizériu, ktorá na Slovensku s dopravou  súvisí, nemôžu iba kamióny, ale najmä oni. Za mnoho môžu aj naši politici, ktorí v snahe za každú cenu znižovať percento nezamestnaných, berú na Slovensko akúkoľvek investíciu. Ba dokonca sa tieto investície nehanbia aj štedro dotovať. Preto sme sa stali montážnou dielňou Európy a logistickým centrom pre mnohé nadnárodné spoločnosti, ktoré tieto dotácie využívajú predovšetkým na vlastné obohatenie.  No tieto fabriky aj sklady musí niekto aj zásobovať tovarom a materiálom. K tomu žiaľ slúžia najmä kamióny, hoci cestná sieť na Slovensku na takýto pretlak nákladnej dopravy vôbec nie je pripravená. Pritom mnoho tranzitujúcich kamionistov svojvoľne neplatí na Slovensku diaľničné poplatky, neplatia za dopravné priestupky, v zime nemajú primerané pneumatiky, čím blokujú prejazdnosť cez horské prechody a podob.

Svojim blogom chcem ukázať predovšetkým na nepomer, ktorý vláda venuje rozvoju nákladnej železničnej dopravy, oproti privilegovanej nákladnej automobilovej doprave. Čo v konečnom dôsledku veľmi znižuje životné podmienky mnohých našich občanov. Je predsa proti zdravému rozumu, aby obyvatelia mnohých obcí a miest museli len preto, že štát nezvládol situáciu v doprave, pár metrov od svojich domov 365 dní v roku, vo dne v noci,  znášať  hukot, otrasy a dýchať splodiny z výfukov tisícov a tisícov nákladných áut, ktorých hmotnosť dosahuje hmotnosti tankov.  Preto si  myslím, že kamióny po Slovensku by mali jazdiť len a len po diaľniciach a rýchlostných cestách.Toto by sme mali mať na pamäti aj pri voľbách do VÚC v novembri 2017.

Bezpečné cesty všetkým vodičom praje doko.


Komentáre,názory | stály odkaz

Komentáre

Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014